Citroen Xsara
Citroen Xsara
Citmen
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Koszoru
 
Citroen Trtnelem

Citron a vilgban
Nemzetkzi trtnet

Az 1878 februr 5-n Prizsban szletett Andr csaldnevt egyik snek, egy amszterdami zldsgkereskednek ksznhette. Egzotikus gymlcskre specializldott felmenje vette fel a Limoenman azaz magyarul "citromos ember" csaldnevet, amelyet Andr nagyapja a komolyabb hangzs Citron nvre cserlt.
Mra a Citronrl mr senkinek nem a gymlcs jut eszbe szerte a vilgon, hanem az aut. Az aut nylhegy fogazs fogaskerk ihlette emblmjval ma is Andr Citronre emlkeztet, akinek zleti plyafutst ez a tallmny indtotta el.

A Citron zem eleinte fogaskereket gyrtott, gy a kor egyik legmagasabb mszaki sznvonal termkhez, a Titanic cenjrhoz is tle rendeltek. De nem telt el 10 v, s gyrbl mr egy automobil grdlt ki, a Type A (Tip), az els Citron, egy olyan sorozatban gyrtott modell, amely teljes felszereltsggel volt kaphat, teht az autnak elektromos fnyszrja, indt szerkezete s ptkereke is volt. Innen indult a Mrka karrierje, amely azonban sikereit nemcsak a forradalmi modelleknek ksznheti.
Ma mr termszetes, hogy nincs zlet reklm nlkl. Ugyanezt a 20-as vekben Andr Citronnek mg ki kellett tallnia. A 20-as s 30-as vek a Citron vilgraszl reklmkampnyainak vtizedei is voltak.

  • Tvolsgi rekordok gyztk meg a vevket arrl, hogy a Citron aut elnyhetetlen.
  • Prizs felett egy replgp 5 km-es hosszsgban rta ki az gre a Citron nevt.
  • Franciaorszgban tjelz tblk, s 9 vig a kivilgtott Eiffel torony hirdette a mrkt.

Ki gondoln, hogy a ma oly npszer roadshow se is ekkor jelent meg. Andr Citron tlete a mai ismereteinkkel banlisnak tnik. "A termket el kell vinni a vsrlhoz, hogy szemgyre vehesse azt". Ez volt a "Caravanne (Karavan) Citron", a mai roadshow snek a mottja, amely a hszas vek elejn keresztl-kasul bejrta Eurpt. A rendezvny a Citron ltal gyrtott sszes tpust szrakoztat formban mutatta be a nagykznsgnek. A Citron Karavn 2004-ben is bejrja majd Magyarorszgot sztrokkal, auts gyessgi versenyekkel, csaldi vetlkedkkel szrakoztatva a mrka meglv s leend rajongit.

Visszatrve a hskorba, legends hr expedcik vittk a Citron j hrt nemcsak Franciaorszgon, de Eurpn tlra is. A Szahara-, a Fekete- s a Srga expedci egyms utn bizonytotta, hogy a Kgresse (Kgresz) fle jrm, teht a Citron, akr tbb ezer kilomtert megtve, ttalan utakon is mindent kibr s mindenhov odar.

A harmincas vek derekn nehz volt meglepetssel szolglni a francia nagykznsgnek. A hlgyek immr a rvid szoknyt is tlontl konzervatvnak tlve nadrgba bjtak, a cinematogrfok zongoristi pedig munka nlkl maradtak, hiszen a nzk Jean Gabin hangjrt znlttek a filmsznhzakba.
A Citronnek mgis sikerlt megdbbentenie a hozzrtket. Az elskerk-hajts, nhord karosszris Traction Avant olyan mrtk elrelpst jelentett az autiparban, mint annak idejn a bels gs motor feltallsa. 130 km/h-s vgsebessge s elegns formja miatt hamarosan "az Utak Kirlynje" becenevet kapta a vsrlktl.

A Traction Avant-nak mr trstesztje is volt, mint azt korabeli filmfelvtelek bizonytjk. Ne feledjk, a 30-as vekben jrunk. Legnykor nagyapink ingujjban lelktk a Tractiont a dombrl. Az aut nhny bukfenc utn - nem volt mese - vgl lert a lejt aljra. Ekkor az autt talpra lltottk, le-s feltekertk az ablakokat, visszatettk a bukfencek alatt elhagyott motorhztett, majd bszkn mosolyogva beltek a srtetlen autba s elhajtottak.
s ezt a modellt mr Magyarorszgon is meg lehetett vsrolni a 30-as vekben. Igaz, arra az eladott mennyisgre nem lett volna rdemes mg megalaptani a Citron Hungria Kft-t.
Nem gy Prizsban, ahol Andr Citron sajt taxi vllalatot szervezett. Hamarosan a Citron taxik egsz Franciaorszgban elterjedtek. A rsztvevk egyben seglyszolglatknt is mkdtek: ha egy Citron tulajdonos lerobbant, elg volt leintenie egy taxit, amely mris elfuvarozta a legkzelebbi javtmhelybe.
Mg ha nem is idznk fel minden modellt, a Fld egyik legismertebb s legjellegzetesebb autjt, millik kedvenct nem hagyhatjuk ki. Volt, aki teknsbkhoz hasonltotta, Magyarorszgon Kacsnak becztk. Habr a 2CV alaptlete mg a 30-as vekben szletett meg, a II. vilghbor miatt csak 1949-ben kezdtk gyrtani.
De mirt lett pont ilyen ez az olcs npaut? A tervezk arra trekedtek, hogy:

  • legyen kereken grdl eserny, amelyben akr kalapban is knyelmesen lehet vezetni
  • kpes legyen kt gazda akr 60 kilomteres sebessggel haladni gy, hogy egy fl mzss krumpliszsk vagy egy kisebb boroshord, esetleg egy rakomny szna is befrjen mg a kocsiba
  • amellyel mg a sznhzba jrs sem elkpzelhetetlen
  • a felfggeszts olyan legyen, hogy az autban nem trik ssze egy tlca tojs
  • ne fogyasszon tbbet a jrm 3 liter benzinnl szzon.

Ez az emberkzpont termkdefinc tette millik kedvencv a Kacst.
A kereskedk, a parasztsg, az orvosok, a vegyesboltosok s mg sokan msok rreztek arra, hogy ez az aut nekik kszlt. Az utolrhetetlen sikermodellt 42 vig gyrtottk.
Tbb, mint hatmilli pldny kszlt belle. risi rajongtbora a mai napig szerte a vilgban tallkozkon s egyb megmozdulsokon polja tovbb a 2CV hagyomnyt.

Haznkban is dlt s dl a Kacsa rlet. A kacsabartok klubokban s tallkozkon bszklkednek fltve rztt jszgaikkal, ahogy a meghvottak kzl is j nhnyan ddelgetnek egy ilyen szgletes-gmbly kisautt.
A Kacsa szerelmesei gy tudtak beszlni kedvenckrl:
"Nem ideges, hossz let. Nincsenek hangulati vltozsai, mindig ugyanolyan kedves. Egy cseppet sem iszkos. Sutnak hat, ahogyan megy, pedig gyes. Ruhja nem szp, br praktikus, szellemes. Nyron strandkocsi, sszel eserny, tlen nagykabt.

A Kacsa lny. Jl lthat a vonalvezetsn, de a termszete is nies: kitart, simulkony, vgyik az udvarlsra s imdja az ajndkokat." James Bond, Roger Moore tolmcsolsban, valdi, hegy auts ldzsben bizonytotta a Citron 2CV nagyszer ttartst, fordulkonysgt s hihetetlen kezessgt.
Az tvenes vek aztn hatalmas vltozsokat hoztak szerte a vilgban. A hbor helyett a hideghbor nem kevsb fenyeget veszlye foglalkoztatta a vilgot.
Amerikban, majd egy vvel ksbb a Szovjetuniban is hidrognbombt ksztettek. Hilary feljutott a Mount Everest cscsra, zajlott a DNS szerkezetnek analizlsa s piacra dobtk a modern fogamzsgtls egyik nlklzhetetlen eszkzt, az antibbi tablettt.

A trsadalom ugyanazt a merszsget, kacrsgot, a konvencik tagadst kereste mindenben - gy az autban is -, mint amivel a filmsznhzakban, a knyvekben s a zenben tallkozott. Teret nyert az ipari formatervezs, amely egyre nagyobb szakmai elismerst is kapott. Ebben nem kis rdeme volt a Citronnek, amelyet a legnehezebb idkben sem hagyott el a dizjnba vetett hite. Ezt koronzta siker 1955-ben a Prizsi Autszalonon, amikor leleplezse utn nhny rval mr tbb mint tzezer megrendels futott be a DS modellre.
A DS nv kiejtve a francia Desse, azaz istenn szra rmel. Az aut formja s neve teht az isteni jelzt juttatta sokak eszbe. Nem vletlen, hogy ms hressgek mellett a mozivszon akkori kirlynje, Brigitte Bardot is egy DS-ben tallta meg a hozz ill autt.

Dicssges vtizedei voltak ezek a Mrknak. Franciaorszgban Citron taxik jrtak, hdtottak a Citron haszonjrmvei, a rendrsg s a tzoltsg autparkja is Citronekbl llt, a DS pedig elnki aut lett.
A Kacsk mg mindig jrtak az utakon vilgszerte, amikor 1970. nyarn megszletett a nagykznsg lomautja: a GS, amely az v autja cmet nyerte el. A Citron msik jdonsga - az SM- a harmadik helyen vgzett.
Az SM lett a Citron j zszlshajja. A Traction Avant gyrtsnak beszntetse utn, ez volt az a modell, amely mreteinl s nagy teljestmnynl fogva tekintlyt parancsolt.
Charles de Gaulle llamelnk sajt szemlyes hasznlatra s protokoll clokra is rendelt belle.
Az SM kvl-bell megfelel tekintlyt sugrzott. Megbzhatsgra jellemz, hogy egy klnlegesen felksztett SM mg a kilencvenes vekben az angol kirlyn ltogatsakor is szerepet kapott.
Mikzben az SM s a GS fejlesztse zajlott 1975-ben megszletett a CX, az v autja, amely a DS sikert folytat raliaut lett. 14 vvel ksbb rt vget a CX karrierje s megrkeztnk az ezred utols vtizedhez.

1993 vgn egy alternatv katonai szolglatt tlt francia fiatalember trsasgban ltott Magyarorszgon a Citron Hungria Kft. megalaptsnak kt magyar fiatalember. A korbbi importr rtkestsi hlzatra tmaszkodva egy laksban kezdtk intzni a cg gyeit. Akkoriban mg elfordulhatott, hogy egy-egy mrkaszerviz a csaldi hz garzsnak bzisn mkdtt.

1994. februrjban jegyezte be a cget a cgbrsg. Egy hnappal ksbb j helyre - a Logodi utcba - kltztt az addigra mr ngy fre "duzzadt" appartus.
Tz ve havi 4-5 db aut eladsa szmtott j eredmnynek, figyelembe vve a krlmnyeket. Ma ez a szm havi ezer!

 
80 v elny

A citron 1919 ta mindig is az avant-garde, a modern letvitel, a nagy tettek s a vakmersg szinonmja volt. Gazdag trtnett olyan esemnyek ksrtk vgig, melyek meghatroztk franciaorszg, eurpa s a vilg autgyrtst.

 

Az els kihvsok
Amikor Andr Citron 1919-ben piacra dobja a nevvel fmjelzett els autkat, mr a sorozatgyrts s az autgyrts jfajta koncepcijnak elktelezettje. A fiatalember 1900-ban szerez diplomt a Mszaki Fiskoln, majd a katonai szolglat letltse utn 1902-ben kezd vllalkozsba. Szabadalmaztatja egyik tallmnyt, melyet Lengyelorszgban dolgozott ki, s mely olyan fogaskerk tttel gyrtst teszi lehetv, melynek fogai V alakak. Ennek a megoldsnak rengeteg elnye van: pl. hatkonyabb ertvitel, csendes, grdlkeny mkds. A fogaskerk tttel fogainak klnleges alakja szolglt mintul a jl ismert emblma megalkotshoz, mely minden Citron autn ott dszeleg. 1907-ben a fiatal gyriparos hatalmas kihvssal tallja magt szemben: kinevezik a prizsi Mors cg lre, ahol feladata az sszeomls szln ll cg talpra lltsa lesz. Szervezkszsge s hatkony munkja csodkat mvel. Nhny v leforgsa alatt a Mors cg visszanyeri vevkrt, a kiadsai megtrlnek, s lassan jra nyeresgess vlik. Alig ht v leforgsa alatt a Mors autk gyrtsa a tizennyolcszorosra nvekszik.
Oldal tetejre
A sorozatgyrts
1914-ben megkezddik az els vilghbor, s Andr Citront a tzrezredbe veznylik. A fronton hamar rjn, hogy a francia hadsereg muncikszlete jcskn elmarad az ellensges kszletek mellett. E problmra Citron attl az j gyrtsi metdustl reml megoldst, melyet mg 1912-ben, az Egyeslt llamokban, Henry Ford gyrainak ltogatsa sorn volt alkalma megismerni.

Elkpzelse szerint ezzel a mdszerrel, mr kezdetben is legalbb napi 10 000 lvedket gyrthatnnak. 1915-ben, egyik eltvozsa alkalmval minden kvet megmozgat, hogy kapcsolatba kerljn az illetkes hatsgokkal, s meggyzze ket arrl, hogy tmogassk egy lszergyr fellltsban. 1917-ben, a tervei alapjn 4 hnap alatt felptett Javel-beli gyr termelse szinte folyamatosan meghaladja a megdbbent napi 50000 darabot. Mihelyt a hbor kimenetele kezd krvonalazdni, Andr Citron mr azon tri a fejt, miknt alakthatn t lszergyrt autgyrr. Henry Ford pldjt kvetve egyedi npaut gyrtsra vllalkozik. Mivel az els vilghbor eltt fknt alvzas, karosszria s gumiabroncs nlkli
Andr Citron s Henry Ford
autk tettk ki a knlatot, Andr Citron igazi forradalmat teremt a 10 lers A Tpussal, melyet immron sorozatban, szalagon gyrtanak, s karosszrival, ngy darab gumiabronccsal felszerelt sajtolt lemez kerktrcsval, egy ptkerkkel, kt fnyszrval, valamint elektromos nindtval is elltnak. Az j termk sikere lttn a tbbi franciaorszgi autgyros is knytelen kvetni az jtsokat. j modellek grdlnek le a szalagrl, tovbbi jtsokkal, pl. az 1921-es autszalonon bemutatsra kerlt 5 CV (ismertebb nevn Lhere), amely az els igazn sorozatgyrtsban kszl npaut volt.

Oldal tetejre
Haszongpjrmvek: a Citron legfbb szerepe
A 10 CV A Tpus 1919-es piacra dobsakor Andr Citron roppant elrelt mdon egy "szllt autnak" keresztelt modellt is kiltsba helyez. A haszongpjrmvek irnti jelents igny tudatban elszntan dolgozik ezek kifejlesztsn. 1939-ben a TUB, majd az 1948-tl egszen 1981-ig gyrtott H Tpus ad letet a modern, knny haszongpjrmvek kategrijnak, melyet elskerk hajts, tiszta acl, nhord karosszria, alacsony rakodkszb plat, oldals tolajt, knnyen elrhet raktr, s elbbre tolt vezetls jellemeznek. Ezt a fajta kialaktst, melyet mg ma is mindentt alkalmaznak az autgyrtsban, Citron vezette be, mikzben konkurensei - a hasznos terhelhetsg megnvelse tekintetben - csupn a szemlyautk alvznak megerstsben gondolkoztak.
Oldal tetejre
A csendes motor
A csendes "Moteur Flottant" motort, melyet manapsg a vilgon mindentt alkalmaznak, amerikai mrnkk alkottk meg 1932 prilisban, francia kutatk munkja nyomn. A tallmny lnyege, hogy a motort gumi tartelemekre rgztik, hogy az ltala keltett rezgsek ne terjedjenek tovbb az alvzra s az aut tbbi rszre. Az jts nyjtotta knyelem s elnyk tudatban a Javel csapata megvsrolja az eurpai gyrts kizrlagos jogt.

1932 oktberben a Prizsi Vilgkilltson a C 4 s C 6 tpusok helyt a 8-as, a 10-es s a 15-s modellek veszik t. A Rosalie-nak keresztelt modellek szmos nemzetkzi rekordot dntenek meg a Linas-Montlhry versenyplyn. Amikor a francia autgyrts kezdi megrezni a harmincas vek elejn Amerikt sjt gazdasgi vlsg els kvetkezmnyeit, Andr Citron t hnap alatt, 1933. mrciusa s jliusa kztt - a gyrts megszaktsa nlkl - kpes tszervezni a javeli autgyrat.
A javeli gyr
Ezt kveten egy olyan aut tanulmnyozsba kezd, mely mrfldknek szmt az autgyrts trtnetben, s amely tsegti gyrt a vlsgon. Sajnos azonban Andr Citron tl optimistnak bizonyul. Noha az els Traction Avant prilisban kigrdl a gyrbl, 1935. elejn le kell mondania gyra vezetsrl. Meggytrten, a folytonos kzdelemtl fradtan, 1935. jlius 3-n, 57 ves korban kihuny lete lngja. Az llandan a jv fel fordul, kifogyhatatlan fantzij, klnleges alkotkpessg Andr Citron korn felismerte, hogy az aut igen hamar a munka s a szabadsg mindenki ltal hozzfrhet eszkze lesz, s maga is aktvan hozzjrult ehhez a fejldshez.

Oldal tetejre
A Traction Avant
A vllalat igazgatst Pierre Michelin s Pierre Boulanger, Edouard Michelin msodik fia valamint bizalmasa veszik t. k Clermont-Ferrand vrosbl siettek mg 1934-ben Andr Citron segtsgre, hogy megmentsk vllalatt. Citrontl egy csodlatos kszeres dobozt kaptak rkl: a javeli gyrat, s vele egytt a gymntot, melyet a csupa veg, acl s beton katedrlis rejteget: a Traction Avant.
A Traction Avant
De a gymnt mg csiszolatlan. Mg finoman meg kell dolgozni, s csiszolni, hogy azzal a fnnyel ragyogjon, melyet egyelre csak sejtetni engedett. Sok-sok ldozat rn, de 1937-tl a Citron mrka jra felzrkzik a vezet autgyrtk kz. A Traction legenda mr ton van. 1937 vgn, Pierre Michelin hallos kimenetel balesete ellenre, a vllalat jvje sikerekkel s j modellek terveivel bztat. 1938-ban megszletik a 15 CV modell, az utak kirlynje, majd 1939-ben a TUB tpus haszonjrm. Ugyanebben az vben kerlt volna forgalomba a 2 CV modell, de a msodik vilghbor kitrse arra knyszerti a javeli gyrat, hogy lemondjon lmrl, a kis npautrl, mely mr majdnem elkszlt. Az id a hadszati megrendelseknek kedvez. m a hbor kezdeti napjait felvltjk a vres hadjrat s a tmeges menekls szomor napjai, majd a nmet megszlls.

A felszabadulst kveten a Citron az amerikai kamionok motorjait javtja, s lassacskn jraindtja gyrait. Az els "szabad" Citron emblmval elltott autk a francia csapatoknak s a hatsgoknak kszltek, melyeknek nagy szksgk volt rjuk az orszg jjptsnl.

Traction Avant, az vszzad autja
1934-ben, amikor az autkat alvzra erstett, lemezzel bortott, fa szerkezet karosszrival szerelik, melyre kzvetlenl csavarozzk r a motort, s melynek a merev tengelyre rgztett kerekeit bowdenek vagy rudazat segtsgvel fkezik, Andr Citron megalkotja a modern autt, olyannak, mint amilyennek mg most, az vszzad vgn is gyrtjk. Azon fell, hogy elskerk meghajts, a Traction Avant tiszta acl, nhord karosszrival, Silentbloc-ra szerelt motorral, fggetlen els s htskerk felfggesztssel rendelkezik, nem is beszlve a megfelel tmegeloszlsrl s a karosszria mentn s alatt kialaktott remek levegramlsrl. Melyik nagy gyrt melyik modelljnek nem felel meg az elbbi lers? Be kell ismerni, hogy a Citron Traction Avant a vilg sszes autgyrtja szmra kijellte a kvetend utat.
Oldal tetejre
A baby-boom s a 2 CV
A tervezmrnkk - a megszllk szigor tilalma ellenre - titokban jra tanulmnyozni kezdik a 2 CV modellt, s megalkotjk a TUB teheraut utdjt is: a H Tpust. A hbort kvet nsges idszakban azonban a nyersanyagvsrlsok tern megszortsok lpnek letbe Franciaorszgban, ami slyosan htrltatja a kt j modell piacra dobst.

Miutn 1945-ben jra gyrtani kezdik a 11 BL, majd 1946-ban a 15 Six s 11 B modelleket, 1948-ban eladjk az els H tpus modellt, majd 1949-ben az els 2 CV-t is. Pierre Boulanger, aki szemlyesen ksri figyelemmel a terveziroda minden munkjt, baleset ldozata lesz, alig egy hnappal azutn, hogy az 1950-es Prizsi Vilgkilltson bemutatjk a 2 CV kisteheraut prototpust.

Oldal tetejre
Kacsa mese
A "Kacsa" 41 ve tart trtnete klnleges esemnyekben, tvolsgi versenyekben s rekordokban mrhet... Legfbb jellemzje, hogy vsrlinak mindig azt nyjtotta, amire ppen szksgk volt. gy hol vidki, hol vrosi autv, hol btorszllt, hol kirndul autv, hol csaldi, hol fiatalok s fiatal hzasprok olcs autjv, hol meg kontinenseket tszel traautv vltozott... Radsul a 2 CV ms tpusoknak s ruszllt modelleknek is alapul szolglt. A Kacsa az anyaorszg hatrain kvl Franciaorszgot szimbolizlja, s vitathatatlanul megrdemli "a francia autgyrts trtnelmi emlkmve" cmet.
Oldal tetejre
s akkor jtt a DS...
A DS modell
A Citron cg irnytst ezutn Robert Puiseux, Edouard Michelin veje veszi t, aki j lendletet ad azon aut kidolgozsnak, mely a Traction Avant rkbe lp. Ennek fnyben mutatjk be a DS modellt az 1955-s Prizsi Vilgkilltson. Az j Citron, melyre mr vek ta vr a kznsg, s ami a legnagyobb titokban kszl el, forradalmi vonalaival s kialaktsval, fkrsegts els trcsafkvel, szervokormnyval, flautomata sebessgvltjval mindenkit meglep. Hromnegyed ra leforgsa alatt 749 megrendelst vesznek fel a standon. A nap vgre tbb mint 12 000 autt adnak el. A 15 Six tpus utols vltozatainak hts tengelyn mr kiprblt hidropneumatikus felfggeszts, knyelemmel s hatkonysgval kprztatja el a kznsget. Ez az a tpus, mely megmenti de Gaulle tbornok lett a Petit-Clamart mernyletben, amikor is, annak ellenre, hogy az egyik gumi kidurran, az elnki DS sofrje meg tudja tartani uralmt a kocsi felett, s ezzel megmenti utast a terroristk golyitl. A francia llamfrfi, aki a msodik vilghbors londoni szmzetse utn lelkes Citron rajong lett, mindig is nagyra rtkelte a Traction, majd a DS tpust is.
Oldal tetejre
Hidropneumatika s aerodinamika
A hetvenes vekben a Citron tovbb halad a mr kitaposott ton, s Dyane, Mhari valamint Ami 8 modelljeivel folytatja a 2 CV-bl kialaktott modellek gyrtst, melyet 1961-ben kezdett el az Ami 6 tpussal. 1970-ben egy coup-val rukkol el, melynek mersz vonalai pldartkv vlnak. Hat hengeres Meserati V motorjval, hidropneumatikus felfggesztsvel, ngy trcsafkvel s specilis szervokormnyval a hres SM modell lehetv teszi, hogy a nagy szriban gyrtott aut vezetje tbb mint 200 km/h-s sebessggel szguldjon. Ugyanebben az vben megjelenik a piacon a GS tpus is, a kzepes csaldi limuzin. Az elz tpushoz hasonlan ez is hidropneumatikus felfggeszts, s a vilg legaerodinamikusabb szriakivitelben gyrtott autja. A megfigyelk nem tvednek, merthogy ugyanebben az vben nyolc nemzetkzi djat tlnek oda neki, kztk a Mvszeti s Ipari Nagydjat, az eurpai v Autja djat, a nagy-britanniai v Autja valamint a Style Auto Award djat.
Oldal tetejre
Az X modellek kora
1974-ben a Citron trsul a Peugeot-val, s csatlakozik a PSA csoporthoz. A DS modellt a CX modell vltja fel. A javeli csapat ismt hozzrtsrl s tehetsgrl ad tanbizonysgot.
A CX modell
Az j Citron limuzin kivl kidolgzottsgt egsz Eurpban elismerik, amit az is bizonyt, hogy megkapja az v Autja djat, a Style Auto Award s a Biztonsg djt. Az 1974-es olajvlsg azonban nem kmli a Citront sem: a krzis nyomn t kell gondolnia a gyrtst. A gazdasgi szempontokat figyelembe vve a kvetkez vben lelltjk az SM, valamint az 1973-ban piacra dobott, forgfejes befecskendezvel szerelt GS modellek gyrtst. A Peugeot kszleteibl mertve, 1976-ban s 1978-ban megjelennek az j modellek, az LN s a Visa. Az 1979-es v vgre rengeteg talaktson tesett GS tpus a GSA modellben l tovbb, melynek helyt az 1982-es Prizsi Vilgkilltson a BX modell veszi t.

Ezzel az j kzpkategris limuzinnal a Citron cg elhagyja a javeli blcst s Neuilly-be kltzik, ahol mr rendelkezik a megfelel arzenllal ahhoz, hogy hozzkezdjen a szksges fejlesztsekhez. Az vek sorn, a hidropneumatikus rugzs, kitn vezetsi s dinamikai tulajdonsgokkal rendelkez BX modellt szmos vltozat kveti. Sorban jelennek meg a levegbefvsos Diesel motorral szerelt tpus, a kombi vltozatok, a 16 szelepes Gti tpus, a ngykerk meghajts modell, a turbkompresszoros Diesel motorral, majd az automata sebessgvltval szerelt tpusok. Mgis a BX Sport rinti meg leginkbb a kznsget talaktott karosszrijval s 195 km/h-t meghalad sebessgvel... Tbb, mint tz v utn a CX vonal megjul s CX 2. szria nven l tovbb.

A kvetkez vben, az 1986-os Prizsi Vilgkilltson megjelenik az AX modell, amely a hrom s t ajts, Diesel s benzinzem valamint a kt s ngykerk meghajts modellek kztt, mint kivl, knny, gazdasgos kisaut mutatkozik be, s az LNA s Visa tpusok helybe lp. A Citron ezt a modellt szemelte ki a 2 CV levltsra, melynek karrierje ugyanakkor tretlenl folytatdik.

Oldal tetejre
Intelligens felfggeszts
Az 1989 tavaszn bemutatott XM, mely az CX helyt hivatott elfoglalni, elnyeri Az v Autja cmet. Hidroaktv felfggesztssel dicsekedhet, mely az els valban intelligens, sorozatban gyrtott autn megjelen, hidropneumatikus felfggeszts. 1991-tl kombi kiszerelsben is gyrtott Citron luxus modelleket benzinzem s Diesel motorokkal is forgalomba hozzk, melyek cscsa az 1990-ben megjelent hat hengeres, 24 szelepes, 200 lers V motor.

1991-ben a ZX modellel a Citron jra a r kezdettl fogva oly jellemz alkoti tehetsgrl tesz tanbizonysgot. A klasszikus felfggeszts, kzpkategris j autt nszablyzs hts tengellyel szerelik, mely rivlisainl sokkal jobb ttartst biztost. A ZX elssorban eurpai piacra kszlt, hromajts, tajts, valamint kombi vltozatban.

1993. tavaszn, a BX nyugalomba vonulst az igen elegns Xantia megjelense jelenti be. Az Xm modellnl bevezetett intelligens, hidroelektronikus felfggeszts, Hidroaktv II-nek keresztelt, megjtott vltozatval, s nszablyzs hts tengellyel szerelik. A mindentt kitr lelkesedssel fogadott elegns, szolid vonalak mgtt a Citron egsz eddigi technolgija sszegzdik. Mind a kombi, mind a limuzin vltozatok tbbfle benzines s Diesel motorral llnak a vsrlk rendelkezsre. A Citron modellek cscst, a Xantit, 1994. oktbertl mg tovbb tkletestett, aktv kiprgsgtl SC CAR rendszerrel kiegsztett, hidroaktv felfggesztssel knljk, mely lehetv teszi az aut szmra, hogy brmilyen krlmnyek kztt, kis szgben megfordulhasson. A Xantia Activnak nevezett modell utasai olyan remek menettulajdonsgokat lvezhetnek, melyet eddig egyetlen szriaaut sem knlt.

Oldal tetejre
Gzbl s folyadkbl
A DS modell, ez a valdi gurul malkots, az 1955-s Prizsi Vilgkilltson val bemutatkozsakor fordulpontot jelent mind az autgyrts, mind a Citron trtnetben, melyet egszen addig a 2 CV s a Traction Avant modellek hatroztak meg. A rugzst, a tengelykapcsolst, a sebessgvltst, s a fkezst vezrl hidraulikus rendszer sszetett szerkezete hossz vekig az autszerelk rmlma volt. De megrte a fradsgot, mert ugyanennek a hidropneumatikus felfggesztsnek ksznhetik sikerket a GS, a CX s a BX modellek, manapsg pedig az elektronikhoz s az informatikhoz kapcsoldva ez a megolds ruhzza fel pratlan menettulajdonsgokkal a Xantia s Xm modelleket.
Oldal tetejre
Teljes kr j knlat
1994. nyarn, a Citron knlat barti s csaldi autval bvlt egyszerre, az egyter Evasionnal, mely az egyik legtgondoltabb bels kialaktssal bszklkedhet.

1995-ben a Citron a kiskategris knlatt a Saxoval bvti, mely egy sokoldal aut, melynek felszereltsgre, knyelmes kialaktsra s passzv biztonsgi sszetevire klns gondot fordtottak, hogy egy kzpkategris limuzinhoz mlt tulajdonsgokkal ruhzzk fel.

1996. tavaszn, a Citron, a Berlingoval j fogalmat alkot: egyszerre knny kishaszongpjrm s tgas csaldi aut, vilgos, bartsgos, t felntt szmara is elegend lhellyel s hatalmas csomagtrrel.

1997-ben, a Xsarval, az utols kzpkategris limuzinnal, teljesen megjul a Citron knlat. Valdi Citron nszablyoz hts tengelyvel a Xsara, idsebb testvreihez mlt menettulajdonsgokkal, fkrendszerrel, knyelemmel s aktv illetve passzv biztonsgi rendszerrel rendelkezik. A sokoldal, funkcionlis s tletes kialakts Berlingo 1999. folyamn a jobb hts oldals tolajtval mg elnysebb tulajdonsgokra tesz szert.

Oldal tetejre
Citron, ma, holnap
A XX. szzad alkonyn, a Citron, a legfiatalabb nagy francia autgyr mr kszen ll, hogy hatrozott lpsekkel vgjon neki a kvetkez vezrednek. A mintegy 10.000 kirendeltsgn keresztl az egsz vilgon jelen lv mrka eladsainak 70%-t az export teszi ki. Nemzetkzi trfoglalsa mra aligha vitathat. Ennek megvalstshoz a Citron jelenleg olyan szemlyaut s knny haszongpjrm knlattal rendelkezik, mint mg soha: a szemlyautk kategrijban a Saxo, a Xsara, a Xantia, az Xm, az Evasion s a Berlingo, a vllalati s knny haszongpjrmvek kategrijban a C15, Berlingo a Jumpy s a Jumper kpviselik a Citront az autpiacon. Az 1999-es v vgn a knlat a Xsara Picassval bvl majd, mely egy olyan j kialakts aut, ami a limuzin elegancijt s dinamizmust az egyter varilhatsgval tvzi. Az jts a Citron arculat egyik alapkve.
A Xsara Picasso
Ma sokkal inkbb, mint valaha, rnyomja blyegt a knlatra, a technolgira, a kereskedelmi politikra s a vsrlknak nyjtott szolgltatsokra. Az jts valdi elnyt kell, hogy jelentsen a vsrlknak, a Citronnek pedig igazi hasznot a konkurencival szemben. Ennek jegyben mutatta be a Citron 1998-ban a Xantia Hdi (High Pressure Direct Injection) modellt, amely az els francia, nagynyoms kzvetlen befecskendezs "common rail" Diesel motorral szerelt tpus, amely a kellemes vezetsi tulajdonsgokat a krnyezetvdelemmel tvzi, amire a Citron hatalmas figyelmet fordt. Errl tanskodnak az elektromos, s a ngy ketts zemeltets benzin/GPL modellek: a Saxo, a Xsara, a Xantia s a Berlingo, akrcsak a Dynalto s Dynavolt kutatsi programok.

Az 1998-ban bemutatott Xsara Dynaltt egy egybeptett genertor-nindt mszerrel szerelik, ami optimalizlja a motor mkdst, cskkenti a tzelanyag fogyasztst s ebbl addan a krnyezetszennyez anyagok kibocstst. A Saxo Electrique-bl kifejlesztett Saxo Dynvolt modellt egy olyan kiegszt motorral szerelik, ami energival ltja el az elektromos motort. Ez az j alkatrsz 340 km-es nllsgot engedlyez, vrosi vezetsnl megsznteti a szennyezanyag kibocstst, a CO2 kibocstst pedig harmadra cskkenti. Az 1998-ban bemutatott Xm Multimdia s Xsara Auto PC modellek informatikai jtsokrl tanskodnak. Az Xm Multimdia egy navigcis rendszert s, a htul utazk szmra, egy monitort foglal magban, mely egy beptett szmtgp segtsgvel Internetes hozzfrst is lehetv tesz. A Xsara Auto PC egy hangfelismer program segtsgvel vgrehajtja a vezet szbeli utastsait s egy beszl rendszer rvn tjkoztatja is. A vezet gy kezt a volnon, szemt pedig az ton tartja mikzben lekrdezi a rendszert. Vgl pedig, hen jt hagyomnyaihoz, a Citroen megalkotta s a legutbbi Vilgkilltson bemutatta a C3 modellt, mely egy szp, praktikus, biztonsgos, gazdasgos "alap aut", s egy rendkvl sokoldal kutats gymlcse.

gy a Citron nem csak egy gazdag trtnelemmel rendelkez nagy mrka. A Citron ma mindenek eltt egy egyszersgre trekv mrka, mely a jvbe tekint s leterejt s kreativitst a vsrlk szolglatba lltja.

Oldal tetejre
Tout Acier
5CV
Az 1924-es Vilgkilltson a Citron cg, j, B 10 Tout Acier modelljvel forradalmastja az amerikai Budd trsasg ltal kidolgozott karosszriagyrtsi metdust, melyet a tengerentli gyrtk nem mertek bevezetni, mert tl modernnek talltak. Valjban akkoriban az autk karosszrijt egy favz alkotta, melyre utlag szgeztk fel a lemez bortelemeket. Andr Citron jvbe mutat elgondolsnak ksznheten fmvzra hegesztik a karosszrit. Az jtsok terletn az vek sorn a Citron modellek mindig kvetend pldval jrtak ell. Megjelentek a B 12, B 14, majd a C 4 s a C6-os ngy illetve hat hengeres motorral szerelt vltozatok.
Oldal tetejre
A vilg tjain
1920. oktberben Andr Citron rszt vesz hrom, a nehz terepen val kzlekedst is lehetv tev hts meghajtval szerelt, 10 CV A Tpus gpkocsijnak bemutatjn. A mszer hatkonysgtl elragadtatott javeli csapat megszerzi a tallmny kizrlagos szabadalmi jogt (melyet eredetileg a cr farkas vadszataihoz hasznlt autkhoz terveztek). 1922. december 22-n, t darab B2-es terepjr aut indul tnak Touggourt-bl, hogy tszeljk a Szahart.
A Citronek afrikban is meglltk a helyket
Hsz nappal ksbb, 3200 kilomter megttele utn elrik Tombouctou vrost. A nagy visszhangot kivlt sikeren felbuzdulva, Andr Citron, aki szeretn a hadsereg, a hatsgok s a vllalatok figyelmt j autja fel fordtani, jabb expedcit indt tjra, mely az afrikai kontinenst szak-dli irnyban szeli t. A "Fekete Krutazsnak" keresztelt j kalandhoz nyolc Citron lnctalpas llt rajthoz, hogy sivatagokon, szavannkon, mocsarakon, folykon s trpusi erdkn keljenek t alig 232 nap alatt. A kldets sikern felbuzdulva Andr Citron 1931-ben harmadszor s utoljra belevg egy jabb expedciba, mely vilgszerte ismertt teszi a Citron mrkt, s amelynek tja azon a hres selyemton vezet, mely egykor Knba vezette Marco Polt.

A hetvenes vek elejn a 2 CV tpus a "Srga Krutazs" Prizs-Kabul-Prizs, valamint Prizs-Perspolis-Prizs tvolsgi versenyre, majd a "Fekete Krutazs" afrikai tvolsgi versenyre csbtja a francia s eurpai fiatalokat.

A Citron nem feledkezett meg a fiatal amatr versenyzknek gondosan kialaktott tvonalakrl. A Srkny Akci sikert kveten, melynek keretben 100 AX tpus gpkocsival 140 eurpai fiatalt autzott Hong Kong-bl Pekingbe, 1997-ben a Citron nem tud ellenllni a ksrtsnek s elindtja a Berlingo tvolsgi versenyt Prizs s Moszkva kztt, Samarkandon t. Az 1997-es Master Ralival prhuzamosan megrendezsre kerlt expedci, melyen 138 Berlingoval sszesen 230 eurpai fiatal vesz rszt, lehetv teszi szmukra, hogy Moszkvban a Vrs tren rszt vegyenek a ZX Rallye Raid trtnelmi hrmasnak, Ari Vatanen (Fred Gallagher-rel a fedlzeten), Pierre Lartigue (Michel Prin-nel) s Philippe Wambergue (Gilles Picard-ral egy csapatban) versenyn. A tvolsgi s rai versenyek teht mlyen gykereznek a Citron trtnetben.

Oldal tetejre
A Citron verhetetlen
A Citron hivatalosan elszr a DS modellel nevezett be rali versenyre, melynek klnleges hidro-pneumatikus felfggesztse - a legszlssgesebb idjrsi- s tviszonyok kztt is - csodkra volt kpes. A DS-t az SM modell kvette, majd a hetvenes vekben a CX modell is rajthoz llt, mely a Prizs-Dakar ralin hvta fel magra a figyelmet.

1990-tl 1997-ig ZX Rallye Raid modelljeivel a Citron birtokolta a Vilg Rali Kupt, gy, hogy ez id alatt a gyrtk versenyben tszr vgzett az len.

1997-ben Patrick Magaud, egy Saxo Kit Car volnja mgtt a Francia Rali Bajnoksg msodik helyt szerezte meg (csapattrsai Guylene Brun s Michel Prin voltak).

A Xsara Kit Car 1998-ban egyszerre nyerte el a francia s a spanyol bajnoki cmet. A franciaorszgi versengsben Philippe Bugalski vgzett az len (Jean-Paul Chiaroni mellett), a spanyol bajnoki cmet pedig a Jesus Puras - Carlos Del Barrio pros szerezte meg.

Az 1998-as Eurpai Ralikrossz Bajnoksgot Kenneth Hansen nyerte egy Xsarval. Jean-Luc Pailler hetedik francia ralikrossz bajnoki cmt egy Xantival szerezte meg. Marc Amourette megosztott els helyen vgzett a Saxo Kit Car fedlzetn, mg Sylvain Poulard a Francia Ralikrossz bajnoksg ezstrmese lett. A Citron egyszeren verhetetlen!!!

Oldal tetejre
Reklm s kommunikci

Andr Citron, akit szinte a modern rtelemben vett reklm s zleti kommunikci kitalljnak tekinthetnk, 1919 s 1934 kztt minden rendelkezsre ll eszkzzel igyekezett megszilrdtani a mrka s termkei hrnevt. gy lttak napvilgot a Citron hirdet tblk, a Citron mrkj kzlekedsi eszkzk s taxik, a Citron biztostsok, a Citron matchboxok, ennek keretben valsult meg az Eiffel torony kivilgtsa, nylt meg a legnagyobb eurpai mrkakereskeds Prizsban, s kerlt sor olyan esemnyekre, mint pl. a Citron nv felrsa a prizsi gboltra 1922-ben, vagy ppen Charles A. Lindbergh Javel-ben tett gyrltogatsa, alig nhny nappal az Atlanti cen treplse utn. A Citron mrka megalkotja, aki ezen a tren is jcskn megelzte kort, gyakran kvetend, nha kifejezetten msoland pldaknt ll a kommunikcis s kereskedelmi szakemberek eltt. Vajon a vletlen mve lenne, hogy a Citron mrkj autkat gyjtik legtbben az egsz vilgon? A legjabb reklm hadjratok, melyek a vilg leghresebb topmodelljeit mozgstjk, hogy megfelel hangslyt kapjanak a termkek rtkei, remekl beleillenek a Citron tradciba, melyet a kreativits s a merszsg jellemez.

 
RA
 
Szmll
Induls: 2006-09-03
 

Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros